Jag säger bara...

Fi fasiken vad det snöar!!!


Nu räcker det!!!!

Sitter och tittar lite i bloggvärlden. Har ju Magnus dator numer och alla mina favoriter är borta ur listan. Det var ett tag sedan jag läste bloggen Heja Abbe så jag tog en sväng in där... nu sitter jag här med tårarna rullande ned för kinderna..IGEN. Herregud, vad är det för fel på mig????!!!???

Men å andra sidan var det ett mycket fint inlägg, en kärleksförklaring till sin fru, den s.k "Abbemamman". Man bara känner hur otroligt mycket han älskar sin fru... det är så fint!



 "Utan henne hade vi andra inte fungerat. Hon packar ryggsäckar med matlåda till killarna varje morgon och deras kläder ligger i små fina högar på kökssoffan. Färdiga att klä på sig. [...] Det finns ingen som lagar godare mat än hon. Vardags som fest. Hon är världsmästare på att komma på bra julklappar och presenter. Hemma kallar jag henne Maria, men här på bloggen heter hon Abbemamman, min fru eller mamman.

Dessutom kan hon göra
sliding stop på sin quarterhäst. Men det bästa av allt, hon är min".

Läs hela inlägget här

Nu ska Lilleman och jag ut i snövädret! Kram på er


Jag skulle vilja...

...åka bort med mannen ett tag. SEMESTER, sol och bad. Bara vi två. Det skulle jag behöva...massor.

Det är så mycket känslor i kroppen just nu att jag blir helt snurrig. Vill bara sova, sova, sova och gråta av någon lustig anledning. Kanske är det all press och stress som man utsatt sig för under de här åren som slår tillbaka. Nu äntligen slappnar jag av och då kommer tröttheten ifatt mig. Anar att det inte är någon idé att springa. Lika bra att låta den komma ikapp och låta det få vara så ett tag. Ingen idé att analysera varför hit eller dit, utan ta en dag i taget och rida ut det värsta. Jag hatar dock att inte ha kontroll över mina känslor...apjobbigt är det...

En ny dag...

Det är tröttigt här. Hela familjen har gått in i en ny fas där en massa saker händer runt omkring. Vi är fulla med nya upplevelser... nya rutiner. Det tar nog ett tag att komma i fas igen!

Idag ska vi ut och gå med Linda och Emma igen och senare på eftermiddagen ska vi på läkarbesök med guldklimpen. Ikväll ska jag eventuellt rida dressyr, det var typ 100 år sedan.... Spännande ;) 

UPDATE
Snön gjorde så vi ställde in, det får bli ett träningspass här hemma istället =)

Denna dag...

Oj oj oj vad jag är trött. Har varit ute hela dagen känns det som. Började att promenixa straxt efter 10 med Linda och Emma. Det var verkligen supertrevligt och behövligt. Sedan tog jag en sväng på Finspång, postade lite brav och kikade i affären. Sprang upp och ammade en snabbis för att sedan klä på Lucas igen, det var ju dags att hämta barnen. Valde helt fel väg dock... Jag tog vägen med de många och långa backarna... Halvvägs upp idiotförklarade jag mig själv helt... hur tänkte jag egentligen?!?!?! Hur som helst så tog jag mig upp, fick fatt på Saga och gick sedan och hämtade Alex som dagen till ära hade en vän med sig hem. Jättelycklig var han! På vägen hem vinkade barnen till en polisbil och tittade på en gammal cykel som var slängd i diket. Att lyssna på deras resonemang är helt fantastiskt... de är helt knasiga men ändå hur realistiska som helst. Tänk om livet var så enkelt som det låter när barn pratar...

Kvällen kommer spenderas i soffan... Det finns ingen ork till något annat tror jag =)

Natti natt


dagisfritt...inte så kul som man trodde...

Saga sitter på sitt rum... jag tror inte hon tycker det är så kul just nu... att vara hemma. Hon kom för en stund sedan och frågade hur länge det skulle vara så här =)


Ispromenad på Göta Kanal

Det händer inte så ofta att Göta Kanal fryser till så det går att ploga den. Men det har den gjort i år, så vi beslöt oss för att åka dit och gå de plogade 4 km, enkel väg. Magnus och Farfar Lars åkte skridskor och farmor Carin, Lucas och jag promenerade till Mem där vi tog en fikapaus och sedan promenerade vi tillbaka. 8 km avverkade vi medans skridskofantasterna avverkade det dubbla. En skön dag helt enkelt!




Det ni har väntat på...

...kommer här!

POLISEXAMEN I BLÅ HALLEN

Dagen började bra måste jag säga. Vi var i tid till Nyköping. Alla var på ett strålande humör och vi såg fram emot att få se Magnus ta examen. Saga hade uppmanat Carin att ta kort på Kronprinsessan Viktoria om hon var där och Lucas var vid gott mod när vi kom till moster Carina. Vi skulle precis dricka kaffe när vi insåg att...

VI HADE GLÖMT BILJETTERNA TILL BLÅ HALLEN!!!

Magnus kastade sig, något förgrymmad, i bilen för att åka till Finspång för att hämta biljetterna. Han drog iväg som en avlöning...UTAN hemnycklar och UTAN mobil. Ångesten var total hos oss som blev kvar. Men som tur var kom han på nycklarna och vände, efter noga övervägande beslöt vi oss för att chansa och hoppas på att vi kom in ändå.

Vägen upp till Stockholm kändes rätt lång. HUR kunde man glömma något så viktigt som biljetterna?!?! Vi hittade en bra parkering och eftersom Magnus skulle fotograferas med klassen så hade vi lite bråttom. Vi studsade in på  första bästa restaurang och kastade i oss maten. När vi ätit färdigt tittade vi på klockan... Hon var bara ett. Vi hade inte alls så bråttom som vi först trott...

Vi begav oss ned till Stadshuset, kanske fanns det någon att prata med redan nu. Vi hittade en tjej som arbetade för Stadshuset och hon gav oss nytt hopp. Vi var inte de första som glömt biljetterna. Magnus gick iväg till klassen och vi andra promenerade längst Norr Mälarstrand i hopp om att hitta ett café, men ack vad vi bedrog oss. Vi fick knata tillbaka och gå in i Souvenirshopen för andra gången... Vi frös som satan kan jag säga!!!

40 minuter innan insläpp ställde vi oss i kön. Då var den redan jättelååååång. Magnus ringde och sa att han pratat med någon från PHS och hon hade antecknat våra namn, så nu visste vi att vi åtminstone skulle få komma in. Tack och lov!!

Klockan 16 kom alla studenterna tågande ned för den långa trappan. Orkestern spelade och de såg rätt nöjda ut. Till vår förskräckelse gick det knappt att ta bilder. De vi fick var sådär bra och lite suddiga. Typiskt!

Tyvärr var varken Kronprinsessan eller justitieministern där, men det sjöngs vackert och talen som rektorn för PHS, Rikspolischefen och fackombudmannen höll var bra, roliga och lagom långa.

En lyckad dag blev det och jag måste säga att jag var bra stolt över mannen när han gick fram och tog emot sitt examensbevis.

UPDATE

Man fick inte ha bilder där han är klädd i poliskläder på internet. Så jag fick lov att ta bort dem. Ni får titta i kameran istället =)



Gammalt skit liksom...

Funderade på gamla tider... det händer då och då att jag gör det. Funderar på sådant som man upplevt och erfarenheter som man har med sig i ryggsäcken. För även om ryggsäcken har blivit mycket mycket lättare, så finns det saker kvar som inte är så lätt att göra sig av med. De ligger där längst ned i ryggsäcken och gör så att den fortfarande är tung emellanåt. Ibland så kommer den gamla tiden tillbaka och sparkar undan fötterna för en. En sådan dag är man mer sårbar än andra dagar. 

Jag har fortfarande kvar några av mina gamla överlevnadsstrategier, även om det inte är några som jag är nöjd med, så finns de kvar. Ibland önskar jag att det respekterades av de runt omkring, samtidigt som det är dumt att låta andra lida för gammalt skit som JAG har upplevt. Men det är som det är... Jag jobbar dagligen med att bryta gamla beteenden och jag är riktigt riktigt stolt över mig själv. Jag har kommit så oerhört långt med mig själv på det planet. Men ibland känns det som att det inte räcker... 

Jag har en förmåga att tolka andra människors beteenden och reagerar instinktivt på det. Mitt problem är att jag läser människors signaler mycket tidigare än andra gör och även om det inte betyder något så tar jag illa vid mig. Människor kan dippa, men jag läser den dippen och tänker att NU kommer det... Men det var så jag levde... jag fick alltid, ALLTID lov att ligga steget före bara för att slippa dåliga överraskningar och för att kunna hantera det dåliga bättre. Men just detta är svårt att förstå om man inte upplevt det själv. Jag respekterar att andra har sina svagheter, detta är min...

Till något HEEELT annat... idag börjar mannen jobba! han var SÅÅÅÅ fin när han åkte hemifrån i morse, i sina poliskläder. Jag tycker jämt han är den absolut snyggaste människan i världen, oavsett vad han har på sig, men, han är förbaskat fin i sin uniform. Oj Oj Oj...
Hoppas han får en fantastiskt dag! Älskar dig!!! <3


Tandvärk, spruträdsla, för små kläder och kalasinbjudningar

Jaha, så var det då min första kväll som enbart mamma och inte student. Lärare är jag ju iofs numer, men inte en verksam sådan. Funkar bra hitills. Klockan är nio, alla barnen sover och jag sitter vid datorn och ugglar. Dessutom gav jag barnen varsin femma om de borstade sin mammas hår medans de tittade på barntv... de tjänar pengar och jag har det mysigt...funkar tycker jag.  Jag fick påminna dem några gånger dock... Öh, hörru, haru glömt bort pengarna eller?!? B O R S T A

Nåja...

I morgon ska jag ta Alexander till BVC för sin 2:a vaccinspruta, blir sådär kul kan jag säga, men är man mammaledig så kan man väl fylla tiden med en massa sådana där tidsödande saker. Sen ska jag nog gå hem och städa och tvätta... eller kanske bara läsa en bok, jag kan ju disponera tiden lite som jag vill jag.

Upptäckte igår att klänningen inte passar, ni vet den som jag skulle ha på fredag, när Magnus tar examen. Jag kommer i den, men det blir inte bra *skakar på huvudet* inte bra alls faktiskt. Nu har jag fixat nya kläder, det blir svart, svart och svart med svarta stövlar till. Tänkte att om jag har svart så syns jag inte så jättemycket. Det är bra...

När Alexander gick och la sig ikväll berättade han att han ville ha pyjamasparty med spökhistorier. Sedan var han tyst en stund och sedan sa han:

- Jag måste ju bjuda dem, så att de kommer igång att bjuda mig...

Usch och fy bubblan vad det gjorde ont i mig. Jag avskyr de där kalasen som ställer till så mycket vånda hos barnen. Man KAN ju inte bjuda ALLA, men jag skulle vilja... ingen ska behöva känna sig utanför... Nu vet jag att inget barn har hunnit haft kalas i klassen och den som skulle ha det fick lov att ställa in av någon anledning, men ändå...

Aja, vi får hoppas att de tänker på min lilla kille när de bjuder in på kalas. Det gör nämligen ont i en mamma också om ens barn inte blir bjudna på kalas.

Nu ska jag gå och lägga mig. Längtar tills på torsdag när jag får hämta hem mannen för gott.... FÖR GOTT!!! Älskar dig!!!

Snart är det hans tur att ta klivet ur studentrollen och på måndag börjar allvaret... HANS allvar alltså...jag ska ju vara HEMMA 1 ÅR, om nu någon har missat det ;)

Kram Kram


Sista dagen





Jaha, så var den här... dagen då jag faktiskt går till skolan för sista gången. Dagen för examen... Tänk att 3 ½ år har gått så fort. Det känns som att det var igår som jag skrev denna bloggs första inlägg. Det gjorde jag när jag började skolan. Nu stundar nya tider, en del börjar jobba (lycka till Sara och hoppas att det blir superduper bra!) och andra ska vara mammalediga, dvs jag. Jag startade utbildningen efter en mammaledighet och avslutar den med detsamma...vem kunde ana det!!??!!

Nu ska jag packa in alla barn i bilen och dra iväg i snöyran.... wish me luck!


Mannen med pistol

Magnus har tagit hem sin polisuniform. Barnen är mäkta imponerade av den och speciellt bältet. De går runt och kikar på det och de har frågat Magnus var saker och ting ska sitta. Ikväll innan Alexander gick och la sig tog han ett varv runt grejorna och sa sedan:

- Du mamma, vet du vad som ska sitta här då?

- Nej, berätta!

- Det är Ziiiiigzauern vettu och det här, det är pepparsprayen, fast EGENTLIGEN  är det ju bara tvål och vatten.... men det vet ju inte tjuvarna om.


Mannen med gevär

- Mamma, har du hört vad som hänt i Bulgarien?
- I Bulgarien?
-Nej, vad heter det där landet som där det varit jordbävning?
- Haiti, menar du?
-Ja just det, Haiti, där har det varit en jordbävning och de har inga hus och ingen mat, mamma.
- Nej, jag vet, det är hemskt.
- Ja, men vet du vad, om man ser en man med ett gevär på ryggen och ett rött märke, då kan man ge pengar till honom. Sen hjälper han dem i Haiti så de kan bygga nya hus och skolor och så.
- Gevär på ryggen? Hur menar du då Alexander?
- Ja, gevär en sån där bössa du vet.
- Jaha, en sparbössa menar du
- Ja just det, sparbössa var det!





Ur form...

När man ser sig själv i spegeln och inte känner sig särskilt stolt över sig själv...då är det inget bra...

Det är för mycket negativt som snurrar runt i huvudet. Tålamodet är slut och självkänslan hänger på trekvart. När man inte upplever att man kan tillföra något positivt till sina barn då rinner tårarna...typ hela tiden. Jag är en monstermamma...


Barnlexikon

Varför kan det inte finnas en universallösning till de "barnproblem" som dyker upp? Varför ska det behöva vara så förbaskat svårt att hantera de små liven, när de är så enkla att göra? Får de gå ut, vill de vara inne. Är de inne, vill de gå ut. De får massor av saker att leka med, ändå hävdar de att det inte finns något att leka med. Leker de ihop är de osams, leker de på själva på sina rum, vill de ha någon att leka med. Har de röjt runt blir de arga när de måste städa och när de inte hittar sina saker för det är så stökigt blir de vansinniga... Ja, listan är oändlig. Tjat, tjat och åter tjat är det enda som existerar känns det som. Vad har jag gjort för fel liksom...


Ispremiär

Nu har vi haft vår ispremiär. Isen är så tjock nu så vi kan ge oss ut på promenad. Härligt med snö, stjärtlappsåkning och korvgrillning. Lucas sov sig genom hela eftermiddagen, så han vet inte att han haft sin första dag på isen. Men i den åldern brukar det inte vara så noga =D